logo

Jak vybrat elektrokoloběžku

Pokud sháníte elektrokoloběžku, pak pro vás máme 7 tipů, na co si dát při výběru pozor. Pro úplnost uvádíme i údaje, které pro vás mohou být při výběru zavádějící.

Tuto recenzi jsme vytvořili z našich praktických zkušeností s běžným užíváním a servisem elektrických koloběžek. Výsledky testů elektrokoloběžek od různých výrobců se výrazně lišily. Informace níže neporovnávají konkrétní parametry testovaných značek, ale mohou být průvodcem při výběru té správné elektrické koloběžky právě pro Vás :-)

Vše něco stojí, ale jak známo, to nejlevnější může být nakonec drahé, pokud se bude na elektrokoloběžku jen prášit v garáži...

 

Jak jí využijete?

Nejdříve je dobré se zamyslet nad tím, k čemu budete elektrickou koloběžku vlastně používat. Jinou elektrickou koloběžku zvolíte jako "hračku" pro děti kolem domu a jinou jako klasický dopravní prostředek, který může sloužit pro celou rodinu při cestách po městě, do práce, na výletech a dovolených.

 

DŮLEŽITÁ KRITERIA PRO VÝBĚR ELEKTROKOLOBĚŽKY:

 

1/ Bytelná konstrukce je základ

Jízda na elektrické koloběžce by měla být zejména bezpečná. Naše tělo drží pohromadě kostra a stejně je tomu u elektrické koloběžky. Rám musí být pevný a stabilní, což zajistí použité materiály a způsob konstrukce. Na fotkách a videích z e-shopů se bohužel kvalita konstrukce nepozná, ideální je si koloběžku před koupí při jízdě otestovat.

Většina rámů je skládacích. To oceníte při skladování, při kombinaci dopravních prostředků během jedné cesty (auto/autobus/metro/vlak-koloběžka) nebo pro převoz výtahem či přenášení po schodech. Je dobré vědět rozměry složené koloběžky, aby se vám vešla např. do kufru auta.

Skládání elektrické koloběžky by mělo být rychlé a snadné. Některé skládací mechanizmy jsou velmi sofistikované. Otázkou je ale jejich odolnost, aby i po několika letech používání byly stále funkční, spolehlivé a bezpečné. Naopak v jednoduchosti řešení je někdy jeho síla. Skládací mechanizmy musí být během jízdy dostatečně odolné proti nárazům a vibracím.

Důležitá je i šířka řídítek a kvalita madel. Abyste se na koloběžce cítili bezpečně, měla by být šířka řídítek alespoň 50 cm. Užší řídítka jsou příliš citlivá na zatáčení a nemůžete se o ně dostatečně opřít. Madla by měla být pevná, neměla by se protáčet či na koncích prohýbat.
Řídítka také bývají výškově nastavitelná, aby vás při jízdě nebolela záda.

Stupátko koloběžky by mělo mít protiskluzovou úpravu, aby se mokrá podrážka nesmekla. Pokud bude široké alespoň 15 cm, můžete dát chodidla za jízdy pohodlně vedle sebe.

 

2/ Spolehlivé brzdy pro bezpečnost vaší i okolí

U elektrických koloběžek se používají buď mechanické nebo elektromagnetické brzdy, popř. jejich kombinace (elektromagnetická s nášlapnou na zadním kolečku).
Nejlepší se při testech jevila mechanická brzda s klasickou páčkou, tak jako na jízdním kole. Pokud potřebujete rychle reagovat (dítě vběhne do cesty apod.) intuitivně jí stisknete a velmi rychle zastavíte. Pokud je brzda nášlapná, pak je reakce i intenzita brzdění pomalejší.

U elektromagnetických brzd se pak obvykle stiskává malá páčka podobná páčce plynu, což je nepřirozené. Navíc bývají brzdy nastavené na delší setrvačnost, takže brzdná dráha je o poznání delší. Podmínkou účinnosti brzd je také dostatek energie v baterii.

Dále záleží na druhu brzd - mechanicky nejúčinnější je brzda kotoučová, která se dnes často používá i na horských kolech.

U některých koloběžek se také setkáte s umístěním primární brzdy na předním kolečku. To může být i nebezpečné, např. pokud intenzivně brzdíte a jste přitom nakloněni dopředu či zrovna najedete do výmolu - k pádu přes řídítka pak nebudete mít daleko!

 

3/ Kapacita baterie pro dlouhý dojezd

U elektrických koloběžek se používají buď olověné nebo lithiové baterie. Jedinou výhodou olověné baterie je její nízká cena a používá se tak zpravidla jen u "dětských" modelů. Lithiová baterie má při nižší hmotnosti a velikosti mnohem vyšší kapacitu.
Kapacita baterie a její kvalita má zásadní vliv na dojezdovou vzdálenost na jedno nabití. Čím větší kapacita, tím delší dojezd.

Lithiové baterie jsou také obvykle chráněné proti přebití či podbití. Z důvodu bezpečnosti ale nedoporučujeme nechat koloběžku na nabíječce po úplném nabití baterie. Stav baterie můžete během jízdy kontrolovat na displeji, který někdy bývá ve tmě podsvícený - při větším odběru energie (např. při jízdě do kopce) může ukazatel nabití kolísat.

Pokud je baterie vybitá tak, že displej během jízdy zhasne, pravděpodobně se aktivovala ochrana proti podbití. Rozhodně znovu elektrickou koloběžku nezapínejte a dále jí netrapte jízdou pod plynem, jinak může dojít k "usnutí" baterie a pak už v lepším případě pomůže jen odborný servis. Lépe je dojet zbývající vzdálenost vlastním odrážením a koloběžku hned po příjezdu nabít.

 

4/ Výkonnější motor do kopce

Nejmodernější koloběžky používají stejnosměrné bezkartáčové motory, které jsou integrovány přímo do kolečka a jsou bez řetězu. Tato konstrukce minimalizuje výkonové ztráty, protože nedochází k neefektivnímu přenosu síly motoru na kolečko pomocí řetězu či řemenu. Navíc odpadá nutnost řetěz seřizovat (napínat) a čistit. Jízda s bezkartáčovým motorem je také tišší a hladší bez nadbytečných vibrací.

Výkon motorů bývá 200-500 W a je důležitý zejména pro jízdu do kopce. Např. 250-ti wattové motory jsou spíše vhodné pro děti a ženy do 65 kg. Silný motor kopec svižně vyjede i s 90 kg jezdcem, slabší motor pak výrazně zpomalí nebo i zastaví - samozřejmě záleží na sklonu kopce, stavu baterie apod. Při jízdě do kopce můžete elektrické koloběžce výrazně pomoci odrážením se od země.

Výkon motoru také ovlivňuje míru zrychlení a max. rychlost po rovině.

 

5/ Nafukovací kolečka tlumí vibrace

Kolečka jsou buď pevná nebo nafukovací. Jedinou výhodou pevných je to, že nepíchnete a nemusíte je čas od času dohustit. Po ojetí je musíte vyměnit za nové.

Elektrická koloběžka s pouze pevnými kolečky by rozhodně měla mít dodatečné odpružení alespoň na předním kolečku, jinak si jízdu užijete jen po kvalitním asfaltu. Již na hladké zámkové dlažbě pocítíte za jízdy velmi nepříjemné vibrace (ty můžete snížit stoupnutím si na špičky), na hrubší zámkové dlažbě či malých dlažebních kostkách již budou vibrace tak silné, že budete muset velmi výrazně zpomalit, jinak riskujete zdravotní problémy s páteří či poškození koloběžky.

Nafukovací kolečka pak tlumí vibrace přirozeně (hladkou zámkovou dlažbu ani neucítíte) a lépe přejedou drobné překážky - štěrk, nízký obrubník apod. Pokud je navíc koloběžka vybavena dodatečným odpružením, bude na ní jízda velmi pohodlná. Ojeté pláště se také dají vyměnit.

Určitým kompromisem je kombinace předního nafukovacího a zadního pevného kolečka.

Záleží i na průměru koleček - čím menší, tím nebezpečnější jízda. Malá pevná kolečka se mohou zaseknout i o štěrk na asfaltu.

 

6/ Viditelnost ve tmě

Při jízdě za šera či ve tmě je určitě dobré mít elektrokoloběžku osvětlenou - a to vpředu i vzadu. Pokud má koloběžka světla, odpadne vám starost s čelovkou a blikačkou. Zadní světlo pak často funguje i jako brzdové, když se při brzdění intenzivněji rozsvítí.

 

7/ Servis, náhradní díly a příslušenství

Elektrická koloběžka se při jízdě opotřebovává, proto je potřeba před koupí prověřit, jak je řešený záruční i pozáruční servis a zda jsou dostupné i náhradní díly.
Některé díly jako baterii či pláště budete při častém používání měnit určitě. Jiné nemusíte měnit nikdy, ale i tak je dobré, aby se v případě potřeby vyměnit daly. Koloběžka vám může upadnout a poškodit se displej či brzdová páčka, člověk nikdy neví.

Pokud je k elektrické koloběžce dostupné další příslušenství, může to její používání zpříjemnit.
Pro přenášení do čistých prostor (kanceláře apod.) se může hodit přepravní taška, do které zablácenou koloběžku schováte. Pro ještě pohodlnější jízdu lze na elektrokoloběžku někdy připevnit i sedlo.

 

CO MŮŽE BÝT ZAVÁDĚJÍCÍ:

 

1/ Náklad na spotřebu energie

Prodejci občas uvádějí náklady na spotřebu energie - ty se pohybují okolo 0,06 Kč/1km. Pokud ale chceme reálnější náklad na ujetý km, je dobré započítat i opotřebení baterie. Ta má totiž životnost okolo 600 plných nabíjecích cyklů. Po započtení nákladů na amortizaci baterie vychází 1 ujetý km na cca 0,40-0,50 Kč.

 

2/ Rekuperace energie KERS - samodobíjení

Některé elektrické koloběžky mají schopnost rekuperace energie KERS (Kinetic Energy Recovery System), takže se baterie při brzdění dobíjí. To je jistě chvályhodné a pokrokové. Je třeba si ale uvědomit, že např. při jízdě po městě budete aktivně brzdit minimálně a většinou krátce - při ubrání plynu totiž částečně koloběžka sama zpomaluje motorem. Baterie tedy nebude mít mnoho času se zpětně dobít (účinnost je cca 4-5%), zpravidla se tak dá dojezd prodloužit jen o pár km. Je to tedy spíše záležitost marketingová než prakticky využitelná. Mnohem důležitější je samotná kapacita a kvalita baterie.

 

3/ Dojezdová vzdálenost

U každé elektrické koloběžky je udáván dojezd na jedno plné nabití. Berte však tuto informaci s rezervou. Jednak někteří výrobci tento parametr vylepšují a jednak je reálný dojezd závislý na více podmínkách jako: hmotnost jezdce, kopcovitost terénu, styl jízdy (plynulá je ekonomičtější), protivítr, teplota (v zimě kapacita baterie klesá), opotřebení baterie apod. Dobrým srovnávacím parametrem může být kapacita baterie.

Každopádně počítejte s tím, že reálný dojezd při městském provozu může být o cca 20% kratší než ten nominální.

 

4/ Max. rychlost

Ta je velmi závislá na hmotnosti jezdce a kopcovitosti terénu. Z kopce bude každá koloběžka rychlá, ale do kopce se na rychlosti projeví zejména výkon motoru ve vztahu k hmotnosti jezdce.

Některé koloběžky mají max. rychlost jen 15 km/h, což v praxi znamená, že pojedete velmi pomalu. Rychlost 25 km/h je taková střední, srovnatelná s jízdou na kole. Rychlost 35 km/h je už svižnější a na rovných úsecích jí určitě využijete. Na delší cesty oceníte i tempomat, který udržuje nastavenou rychlost jízdy.

 

5/ Nízká hmotnost

Určitě je žádoucí, aby hmotnost elektrokoloběžky byla co nejnižší. Zásadní vliv na celkovou hmotnost má baterie a to platí i u těch lithiových. A baterie je tím lehčí, čím je nižší její kapacita (a tím také kratší dojezd). Je to tedy něco za něco...

 

6/ Doba nabíjení

Baterie s nižší kapacitou a dojezdem se přirozeně nabíjí kratší dobu. Nakonec je prakticky jedno, zda za stejný čas nabijete nízkokapacitní baterii na 100% nebo baterii s dvounásobnou kapacitou na 50% - dojezd bude obdobný.

 

 

© 2013 - 2017 Epicsport.cz Všechna práva vyhrazena.                Obchodní podmínky spolehliva firma